månadens ut

bild2 kopia

Det finns många minimalistbloggar som redovisar ”månadens in och ut”. Dvs man har koll på hur många saker som kommer in till hushållet och hur många saker man gör sig av med. Jag tycker själv att det är intressant, det ger lite mer perspektiv på hur mycket man rensar och vilka onödiga prylar och saker som vi verkligen har köpt på oss.

Det känns oxå bra för att se att flödet går minus. Men såklart det inte handlar om den som har minst saker kvar när man dör vinner utan att sträva efter att ha rätt saker och inte massa onödigt.
Vi har inte någon ”månadens” in än. Vi vet att vi går minus på prylar i hemmet ändå.

Under september månad så har vi verkligen rensat på. Och ännu en gång kan jag förundras över hur mycket saker vi faktiskt äger. Ibland känns det lite sorgligt över alla de pengar vi lagt på onödiga prylar. Tänk vad man kunde ha gjort för dom istället. Men å andra sidan så är vi 34 å 35 år och faktiskt hittat denna livsstilen innan vi är 50-60 år och haft ytterligare 15-25 år att leva som materialister. Men det är ingen idé att känna ånger. Livet är för kort för det utan det är ju framtiden och hur vi väljer att leva imorgon och nästa år och om 10 år som till största del räknas.

Numera så funderar jag väldigt noggrant över saker jag tänker på att köpa. Det blir ingen spontanshopping längre och jag kommer oftast fram till att saken jag funderat på är onödig. Dock älskar jag fortfarande att organisera och jag vill ha fina lådor och förvaringsmöjligheter. Men sen kom jag på, om vi rensar ut ännu mer saker så kommer de nya förvaringslösningarna bara vara onödiga (såklart!!!). ÅÅÅh å jag som älskar Mujis förvaring ❤

Jag pratade med min mamma häromdagen och berättade att vi rensade. Hon undrade lite försynt ”men vad rensar ni då??”.
– Så här kan du se mamma 🙂

På den allra översta bilden är det träningskläder, köksporslin, badtofflor, mössa, pärmar, dataväska ca 100 brev/vykort/kort, plattor för att skydda golvet.

På bilden nedan är det
växtnäring, avloppsrensning, penseltvätt, skoimpregnering… massa saker vi hade dubbelt av. Speciellt skovård. När någon av oss köpt nya skor så har vi fallit  för att vi även behövde just den där speciella produkten till just de där skorna. Eller att vi inte vetat vad vi har haft innan och köpt ut ifall att.

Koppnings-sugkoppar” är dom där gröna sakerna. De har jag knappt använt. Hade väl en dröm om att bli av med celluliterna på låren men orkade inte med och koppa mig helt enkelt. Man ska skapa vakuum å sen dra den där koppen över huden. Kanske funkar men ingen produkt jag använder eller gör mig lycklig.

Massageborste och ryggborste. De bara hängde på en krok i duschen och såg ”spa-iga” ut. Helt onödigt.

Strumpbyxor, jag använder knappt kjol eller klänning så massa onödiga strumpbyxor åkte.

Och massa mycket mer.
bild1

Sen rensade jag bort gamla anteckningsblock från när jag gick på universitet och som jag säkert renskrivit och lagt i någon mapp i datorn.
Julpynt jag under de senaste 10 åren inte pyntat med och några böcker.

bild3

På bilderna så fick jag det till att vi har rensat ut 87 saker. Plus en massa brev, vykort (ca 100 st) ända tillbaka till jag gick i förskolan och inte ens kommer ihåg vilka dom var som jag fick kort och breven av.

Inget av det som finns på bilderna har vi använt. Det har mest legat där, tagit plats och skapat röra. Nu har vi 87 saker mindre att hålla efter, förvara och ta hand om. Skönt.

Stay tuned. Less is more / Claudia