Att rensa är som att öppna en rysk docka

rysk docka

Alla har nog sett en sån där rysk docka. Ni vet den där dockan i trä. Man kan öppna den och i den ligger det en docka men mindre. Så kan man öppna den också och i den ligger det en docka som är ännu lite mindre. Och sen fortsätter det tills man har en liten liten docka längst in i mitten.

Att rensa sin tillvaro och sina ägodelar är som att öppna en rysk docka. Det har väldigt många likheter.
Man börjar med den stora dockan och som står för alla de saker vi har. Många av oss vet inte ens att det är en rysk docka vi har utan tror att det vi ser är det som är, bara en vanlig träfigur. Men när vi väl börjar rensa och göra oss av med saker utan att det flödar in nytt i samma takt så inser man; man kan plocka bort det översta lagret och att ha en så stor docka är helt onödigt. Där under finns det en till. Den ser exakt likadan ut som den stora men bara lite mindre. Den tar mindre plats och är lite smidigare.

Vi tänker ”jamen nu så är det en bra storlek”. Vi har rensat och vi känner oss nöjda. Tillvaron är luftigare och vi känner en viss skillnad – positiv skillnad. Men efter ett tag så börjar vi fundera. Finns det möjligtvis en docka i den vi har? Så vi rensar och plockar, skänker och ger bort och helt plötsligt så står vi där med en ännu mindre docka.

Detta är en pågående process och många av oss behöver låta det ta tid. Vi behöver låta det ta tid. Vi måste landa, känna oss bekväma, våga ta mod och kanske ifrågasätta oss själva för alla saker vi äger. Vi måste även bryta mentala och känslomässiga band med ägodelar vi egentligen inte vill ha eller som är helt onödiga. Men när vi väl är där så är vi redo för att plocka av nästa lager, och nästa.

Jag vet att sist jag öppnade en rysk docka så blev jag så full i skratt! Det hade gått flera år sen jag kikade i en sån och jag blev så förvånad över hur många lager dockan hade. Hur många jag än plockade bort så fanns det en docka till. Helt fantastiskt och väldigt roligt. Tillslut kom jag in till kärnan, den sista lilla docka. Och det är dit jag vill komma och även min man. Jag vill bara äger de saker som är viktiga för oss, som vi använder, som vi älskar och som betyder något.

Och att ta bort lager på lager ger ofantliga fördelar, fördelar jag inte visste fanns förrän jag insåg att det var en rysk docka jag hade.
Jag har skrivit ner 11 orsaker till att gå minimalistiskt. Läs gärna det inlägget för att få lite mer djup på varför vi väljer att leva pryttelfritt.

Less is more /Claudia

Kommentera

