Fotografier

Foto 2015-11-19 12 28 13

Jag tror jag har nämnt det tidigare men det finns några områden jag vill göra pryttelfria men inte hunnit med. Ett av dem är fotografier. Jag fick min första kamera när jag gick i 6:an och sen har den (och nyare) följt med mig överallt. Min mamma var alltid noggrann med att låta mig framkalla bilder och jag själv blev väldigt duktig på det det sen när jag fick stå för kostnaden själv.

Men foton. Är det viktigt med foton för att minnas och kunna återuppleva det förflutna? Hur mycket foton behövs och vad ska man göra med dem? Sätta dem i album, låta dom ligga i sin förpackning? Förstora upp och rama in? Enda gångerna jag tittar på alla mina foton är när jag rensar förrådet. Då får jag en liten nostalgitripp när jag bläddrar igenom dem men faktiskt så får jag mest ångest, ångest för att 80% av fotona är skräp. Foton är ett praktexempel på ägodelar vi har som vi nästan aldrig tar fram utan vi drar runt dem, bostad till bostad. Nu med digitala bilder så märks det ju inte lika tydligt då det inte är lika jobbigt att ta med en dator eller hårddisk men även de bilderna kan skapa lätt ångest. Vi har flera tusen bilder på vår dotter som bara är 1 år och 9 månader!!

MEN… fy farao va mycket foton jag har! Det är helt absurt och de ligger i sina kuvert man fick när man framkallade den och det är tusentals bilder. Det är från scoutläger, tonårsläger, fotbollsläger, bilder på våra katter, hästar, grisar, naturbilder och annat. Jag bestämde mig för att göra en första tuff rensning (som tyvärr inte blev så tuff som jag hoppats på).

Jag tog fram en av kassarna med kort och sen satte jag igång.

Jag var tvungen att väga kassen innan: 8.0 kg. (det står 9 på vågen men se tog jag ur några kollegieblock som hamnat fel så det blev 8 kg)

Jag sållade strategiskt bort:

• Dubletter

• Bilder med motiv som såg nästan identiska ut

• Suddiga bilder

• Bilder med människor jag inte vet vilka det är idag

•Bilder på människor jag vet vilka de är men inte har någon kontakt med och inte har några fantastiska minnen med heller.

• Miljöbilder från platser jag inte känner igen

• Miljöbilder på platser jag vet var dom är men korten är trista och säger inget.

• Bilder där jag jag eller någon annan gör något konstigt på

• Bilder på ex-pojkvänner (inte alla men väldigt många)

Jag satt i 4 timmar i sträck och bara hivade iväg kort. Befriande!!

Exempelvis när jag bodde i Chicago så kände jag en tysk punkarbrud. Hittade säkert 10 porträttbilder på henne. Jag tyckte hon var så cool med två tuppkammar på huvudet (det var jag som hjälpte henne fixa den frisyren). Men 8 porträttbilder på henne försvann för sen fann det ju bilder med mig med henne eller när vi var någonstans kvar. Minnena av henne och mitt liv i Chicago blir inte svagare bara för att jag har färre bilder.

Och lite så gick jag igenom bilder med människor jag känner. Jag behöver inte ha 20 bilder var på dem, 2-3 räcker bra! Sen så är det alltid kul att ha bilder på folk i ett sammanhang och på platser vi varit tillsammans.

Jag älskar ju att räkna så jag var ju tvungen att räkna alla bilder jag skulle slänga så för att hålla ordning så tog jag ett negativ för varje 100-tals bilder jag skulle slänga å så vek jag det.

Foto 2015-11-19 15 02 38

Så som ni ser så är det 1200 bilder. phue’ Sen lyckades jag rensa 50 till lite senare.

Foto 2015-11-19 14 55 36

Jag  vägde kassen igen efter rensningen och den vägde 3,2 kg. Så minus 4,8 kg foton har jag tagit bort. Jag hade nog hoppats på bättre resultat men jag får se detta som en första rensning helt enkelt.
Jag kommer definitivt att rensa alla bilder en gång till och förhoppningsvis så kommer påsen väga något kilo mindre efter det 🙂

Sen har jag en liten skokartong i förrådet med mer foton men hittade inte dem nu så dem får jag ta en annan gång.

Och vad jag ska göra med alla foton jag har kvar vet jag inte… alla passar sig lixom inte i album att ha i bokhyllan hehe’

Less is more! / Claudia

 

 

Här kan ni läsa om hur andra rensar bland sina foton:

Theminimalsistmom
mygreenandtidylife

Kommentera

